Ondersteuning
Zorg op maat is essentieel voor goed schoolverloop
Sommige leerlingen lopen op school tegen problemen aan op het gebied van gedrag, sociaal-emotioneel vlak, motivatieproblematiek, weinig zelfvertrouwen, pesten, sombere gevoelens of door problemen thuis. Allereerst kijken wij op welke manier wij ondersteuning kunnen bieden vanuit school.
Het ondersteuningsteam bestaat bij ons op school uit een zorgcoördinator, twee orthopedagogen, een Social Worker en een dyslexiecoördinator. Dit zijn professionals die intern op school aanwezig zijn om ondersteuning te bieden vanuit het zorgteam aan de leerlingen en of de ouders.
De verschillende rollen binnen het ondersteuningsteam:
Zorgcoördinator
De zorgcoördinator coördineert de specialistische ondersteuning op school en staat in nauw contact met mentoren, leerlingcoördinatoren, ouders en teamleiders. Ook is de zorgcoördinator het eerste aanspreekpunt voor externe hulpverleners. De zorgcoördinator stuurt het ondersteuningsteam aan.
Social Worker
Rick van Heerden
De Social Worker voert individuele gesprekken met leerlingen waarbij sociaal-emotionele problemen, weinig zelfvertrouwen, gedrags- en/of motivatieproblematiek, pesten, sombere gevoelens of problemen thuis een rol kunnen spelen. Ook sluit de Social Worker aan bij groepsobservaties.
Orthopedagoog
Sabina van Kooij
en
Marcha Douwes
mcm.douwes@montessoricampus.asg.nl
De orthopedagoog richt zich op aanvullend onderzoek wanneer er sprake is van leerproblematiek of onbegrepen gedrag. Ook voert de orthopedagoog individuele gesprekken met leerlingen en voert groepsobservaties uit. De orthopedagoog binnen een school kan activiteiten verrichten op het gebied van preventie, signalering, diagnostiek, advisering, begeleiding en evaluatie.
Dyslexiecoördinator
Evelyn van As
De dyslexiecoördinator begeleidt dyslexieleerlingen door individuele gesprekken met hen te voeren. Wanneer er sprake is van een dyslexievermoeden kan zij een dyslexie-onderzoek afnemen. Daarnaast onderhoudt zij contact met de ouders en de mentor van de leerling, en het docententeam om met elkaar de juiste begeleiding op maat te kunnen geven aan de dyslexieleerling.