Projecten en activiteiten

Veel dingen leer je uit boeken en lessen, en nog leuker is om ze ook te ervaren.

Brugklaskamp

De overstap van de basisschool naar de middelbare school is spannend. Nieuwe klasgenoten, een nieuw gebouw waar je de weg niet meteen weet, nieuwe docenten en je bent ineens niet meer de oudste op school. De weg in de school leer je snel genoeg kennen, maar al je leerjaargenoten kennen is best een uitdaging met zo’n 100 nieuwe brugklassers. Daarom organiseren wij aan het begin van het schooljaar het brugklaskamp. Tijdens dit kamp leer je je klasgenoten en docenten snel goed kennen wat bijdraagt aan een fijn gevoel in de groep als je weer terug bent op school.

MLF-weken

Tweemaal per jaar vervallen alle reguliere lessen en organiseren wij een projectweek, ook wel de MLF-week genoemd. In deze weken liggen de lessen misschien wel stil maar het leren zeker niet.

Doordat we dan met alle klassen en niveaus samen naar één doel werken en hiervoor moeten samenwerken, plannen, onderzoeken, uitwerken en uiteindelijk de ideeën ook presenteren, leren de leerlingen ontzettend veel. Naast de kennis die ze verwerven middels de (kern)vakken, geven wij de leerlingen op deze manier extra skills mee om zich zo optimaal voor te bereiden op de toekomst.

De eerste MLF-week staat in het teken van organiseren. Er zijn een aantal thema’s waar uit gekozen kan worden. De kaders voor deze thema’s zijn door de school vormgegeven (de bestemming, het tijdstip, het vervoer en het verblijf) de rest gaan de leerlingen invullen. Welke activiteiten worden er gedaan, wat wordt er gegeten, welke boodschappen horen daar dan bij? Dit is slechts een klein deel van de voorbereidingen. In de tweede MLF-week gaan de leerlingen uitvoeren wat ze bedacht hebben. De onderbouw heeft dan keus uit een aantal kampen in Nederland of workshops op school. De bovenbouw gaat in het voor-examenjaar op een buitenlandreis.

De kosten voor de MLF-weken worden deels vanuit de ouderbijdrage vergoed en deels in rekening gebracht.

21686291_705921562934812_1947757824675164983_n